Online rendelés, garancia, szervizháttér, beüzemelési segítség

A pénztárgépek NAV-bekötésének folyamata

 

Az első online pénztárgépek már rendelkeznek engedéllyel, a kereskedők közül azonban igen kevesen tudják, hogy mi a következő lépés, ha már sikerült a számukra megfelelő kasszát és forgalmazó partnert kiválasztani.

Az első és kihagyhatatlan pont, hogy küldjük el az igénylést a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), ezután kapunk tőlük egy regisztrációs kódot, és megtudjuk, hogy a pénztárgépek lecserélésére kapunk-e valamilyen támogatást. A folyamat lépéseit alább olvashatja! Mint szinte mindenhol, ezen a területen is rengeteg a csaló, ezért a pénztárgépek kiválasztásánál nagyon fontos, hogy igyekezzünk kiszűrni az átveréseket! Ennek érdekében böngésszük át a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapját, ezen ugyanis szerepel, hogy milyen típusú pénztárgépeket engedélyeztek. Figyeljünk arra, hogy csak a listában szereplő gépek közül válasszunk!

 

1. Nézzen utána, meddig használható a pénztárgépe!

Jelenleg kétféle kasszát használnak a kereskedők. Az első csoportba azok a készülékek tartoznak, melyeknek nincs elektronikus naplójuk, őket kiskasszáknak nevezzük. Ezek használata még 2013. augusztus 31-ig törvényes, az eredeti, június 30-i határidőt ugyanis meghosszabbították két hónappal. A másik csoportba azok a pénztárgépek tartoznak, amelyek rendelkeznek PC-s kapcsolattal, és elektronikus naplót is „vezetnek”, ezek az év végéig használhatóak törvényesen, 2013. december 31-ig nincs szükség NAV-bekötésre. Mindkét csoportba tartozó gépek listája megtekinthető a NAV honlapján található közleményben.

 

2. Az igényeinkhez igazodó kassza kiválasztása

A pénztárgép kiválasztásánál a legfontosabb szempont, hogy mire szeretnénk azt használni, ennek megfelelően pedig, hogy szükség van-e arra, hogy képes legyen különféle alkalmazások használatára és kasszarendszerekhez való csatlakozásra. Előfordulhat, hogy ezekre nincs szükségünk, és csak annyit szeretnénk, hogy a pénztárgép az eladott tételeket rögzítse. Ebben az esetben elég egy kisebb, egyszerűbb készülék is. Ha bizonytalanok vagyunk a választásban, kérjük ki szakember tanácsát!

 

3. A kasszaszállító kiválasztása

Erre azért érdemes nagy figyelmet fordítani, mert a pénztárgép beszerzése nem olcsó mulatság, ráadásul hosszú távon is szükség lesz a szállító cég szakértelmére, ha esetleg bármi probléma adódna. A cég kiválasztásánál vegyük figyelembe annak szakmai múltját, és csak olyan mellett tegyük le a voksunkat, akiben maximálisan megbízunk, tudjuk, hogy időben leszállítják és telepítik, emellett a helyes használattal kapcsolatos képzést is lelkiismeretesen megtartják. Ha a pénztárgép meghibásodik, és a választott vállalkozás nem orvosolja időben a problémát, komoly veszteségre számíthatunk, ezért ezt a lépést vegyük nagyon komolyan!

 

4. Regisztrációs kód és támogatás igénylése a NAV-nál

A regisztráció igényléséhez a PTGREG jelzésű űrlapot kell kitölteni, majd beküldeni, a nyomtatvány elérhető a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján, ahol egyben ki is lehet tölteni, majd be lehet küldeni. Figyeljünk oda arra, hogy a PTGREG-01-es kóddal ellátott nyomtatvánnyal csak az üzembe helyezési kódot igényelhetjük, ebben nincs támogatást igénylő rész. Ha viszont jogosultak vagyunk a pénzre, és szeretnénk is igénybe venni a maximum 50 ezer forint kasszánkénti támogatást, ugyanezen az űrlapon töltsük ki a TAM01 és TAM02 jelzésű oldalakat. Kiemelten figyeljünk oda arra, hogy adatainkat jól és hiánytalanul adjuk meg, mert hiba esetén nem fogjuk megkapni az igényelt támogatást. Ne felejtsük ki a cserére ítélt pénztárgépünk AP kódját feltüntetni a nyomtatványokon. Hasznos lehet az elektronikus kitöltés és beküldés, ebben az esetben ugyanis biztos nem hibázunk, mert ha valami nem stimmel, nem tudjuk elküldeni az igénylést. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a kérelemre 5 napon belül reagál. A NAV-tól egy 16 karakteres regisztrációs kódot fogunk kapni, ami majd kelleni fog a pénz igényléséhez is. Az ügyintézés határideje kicsit hosszabb, ha nem elektronikus úton intézkedünk, ez esetben 8 nap a határidő.

 

5. Ha megvan a regisztrációs kód: a pénztárgép beszerzése

Nagyon fontos, hogy a forgalmazóval minél hamarabb kössük meg a szerződést, hiszen az új szabályok miatt nem csak mi leszünk, akik lecserélik a kasszájukat, a cégeknek nagyon rövid idő alatt kell rengeteg készüléket kiszállítani és beüzemelni, így jobban járunk, ha már előre, a regisztrációs kód igénylésekor szerződünk. A kiskasszát használó kereskedőknek a nyár végéig, egészen pontosan augusztus 31-ig van lehetőségük a csere elvégzésére, ha ez nem történik meg, a NAV bírságot szabhat ki a mulasztókra, de azokra nem, akik már megkötötték a szerződést, csak a cserét nem sikerült még végrehajtani. Amikor beszerezzük a pénztárgépet, át kell adni a regisztrációs kódot az eladónak, illetve a műszerésznek, ha adóügyi ellenőrző egységet is csatlakoztatunk. Az eladó a kód alapján megnézi, hogy jogosultak vagyunk-e a gépenkénti maximum 50 000 forintos támogatásra, és ha igen, ennyivel csökkenti a fizetendő összeget. A kód mellett megkapja a kassza AP számát is, ezt követően már nincs akadálya a pénztárgép beüzemelésének, melynek során a gép adóügyi ellenőrző egysége és a NAV szervere kapcsolódik egymáshoz, majd a NAV-tól válaszüzenet érkezik, ezzel lesz működőképes a kassza. Fontos, hogy a támogatásra jogosultak december 31-ig mindenképpen végezzék el a beüzemelést, mert késés esetén a támogatás elveszik!