A kiskassza teljes körűen alkalmas a NAV-bekötés követelményeinek teljesítésére

Meddig kell lecserélni a pénztárgépeket?

Minden, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépet le kell cserélni 2013. szeptember 30-ig. A részleteket a szeptember 13-án a Magyar Közlönyben megjelent NGM-kormányrendeletben érheti el ide kattintva. Amennyiben rendelkezik érvényes rendeléssel (azaz befizette az előleget), akkor elkerülheti a büntetést 2013. október 1. után is.

 

Mi a rendelés menete?

A megrendelési űrlap eléréséhez kattintson ide! A rendelés elküldésével előlegbekérő számlát küld a rendszer (összege bruttó 44.450 Ft/pénztárgép), amelynek pénzügyi teljesítése esetén válik megrendelése élővé. A fennmaradt összeg a pénztárgép beérkezésekor kerül kiszámlázásra. A szállítás pontos időpontjáról értesítést fogunk küldeni. A beüzemelés alkalmával kerül sor a adatkommunikációs szerződés aláírására is. Az előlegbekérő kiegyenlítése után postázzuk az előlegről a számlát, amit berakhat a könyvelésébe.

 

Hogyan kapom meg a pénztárgépet?

A megrendelt készülékek házhoz szállítása díjmentes. Megrendelését továbbítani fogjuk az Önhöz legközelebbi kiemelt partnerünknek, aki tájékoztatja az átvétel pontos részleteiről, időpontjáról.

 

Ki fogja üzembe helyezni a pénztárgépet?

Az Önhöz területileg legközelebb lévő szerződött partnerünk fogja üzembe helyezni a készüléket. A beüzemelés díja 10.000 Ft + ÁFA

 

Az online adatkapcsolatot ki biztosítja?

Az online kapcsolathoz szükséges SIM-kártyát és az adatkapcsolatot a Mobil Adat Kft. szolgáltatja, ennek havidíja 2.300 Ft + ÁFA / hó / pénztárgép. Az adatkommunikációs szerződésben nincs hűségidő, tehát ha Ön bármilyen okból kifolyólag nem szeretné tovább üzemeltetni a pénztárgépet, a szerződést következmények nélkül felmondhatja.

 

Mi a helyzet a kasszafiókokkal?

A meglévő kasszafiókok az esetek túlnyomó többségében használhatók az általunk forgalmazott kasszákhoz is. Amennyiben új kasszafiókra van szüksége, 12.000 Ft-os áron vásárolhat tőlünk.

 

Az állami támogatás összege hogyan mutatkozik meg a számlán?

Az állami támogatást az üzembe helyező szerviz fogja visszaigényelni, Önnek a csökkentett árat kell kifizetnie a pénztárgép átvételekor, de ellenben a teljes összegű számlát megkapja, amiből a teljes ÁFA visszaigényelhető.

 

FONTOS! Hogyan számítódik bele a vételárba az állami támogatás?

A nemzetgazdasági miniszter 37/2013. (IX.13.) NGM-rendeletében foglaltak figyelembevételével végzett vásárlás bemutatása a kínálatunkban szereplő LAP SENTO M pénztárgéppel. Rendszerünk a pénztárgép állami támogatással nem csökkentett eladási áráról állítja ki a számlát. Példánkban a LAP SENTO M pénztárgépvételára:

129.900 Ft + ÁFA, azaz bruttó 164.973 Ft (ÁFA-tartalom: 35.073 Ft)

A számla alapján fizetendő eladási árból az állami adóhatóság által a 10. § (1) bekezdése szerint közölt támogatásnak megfelelő összeg (50.000 Ft) e rendelet szerinti beszámítással kerül rendezésre, az eladási árból fennmaradó, azaz példánkban a számla kézhezvételét követően az állami támogatás mértékével csökkentett fizetendő összeg:

164.973 Ft - 50.000 Ft = 114.973 Ft (bruttó)

A fenti bruttó vételárból Ön által visszaigényelhető az eredeti vételár ÁFA tartalma, azaz 35.073 Ft.

Esetünkben tehát a LAP SENTO M pénztárgép nettó vételára 79.900 Ft.

Összefoglalva:

LAP SENTO M

A pénztárgép nettó vételára: 129.900 Ft
A pénztárgép bruttó vételára: 164.973 Ft
A bruttó vételár ÁFA-tartalma: 35.073 Ft
Az állami támogatás összege: 50.000 Ft
A fizetendő bruttó végösszeg: 114.973 Ft
A bruttó vételár ÁFA-tartalmával csökkentett nettó összege: 79.900 Ft

 

Mi az az online kassza?

Az online kassza egy AEE egységgel, azaz adóügyi ellenőrző egységgel ellátott pénztárgép, amelynek segítségével a NAV figyelemmel tudja kísérni az adott kereskedelmi egység forgalmát. Ennek köszönhetően az adóhatóság helyszíni ellenőrzés nélkül is valós adatokat kaphat az adott vállalkozás forgalmáról, így megelőzhetők a csalások és a bevétel letagadása. A várakozások szerint az intézkedések eredményeképp a feketegazdaság egyharmada felszámolható lesz.

 

Mi az az AEE egység?

Az AEE, azaz adóügyi ellenőrző egység egy az online kasszákba beépített alkatrész, amelyet a régebbi típusokba utólag szerelnek be a gyártók, az újakban pedig már eleve megtalálható. Ez az egység a NAV szerverével kommunikálva teszi lehetővé az adóhatóság számára, hogy figyelemmel kísérhesse az adott vállalkozás forgalmát. Az AEE egység valós idejű adatokat küld az adóhatóság szerverének a vásárlásokról. Az egység folyamatosan gyűjti az adatokat, amelyeket nem lehet módosítani vagy törölni. Az AEE „elődje” a fekete doboz, amely jelenleg is megtalálható a pénztárgépekben, azonban ez az adómemória nincs folyamatos kapcsolatban a NAV szerverével.

 

Miért kell átállni az online kasszára?

Az intézkedés célja, hogy a NAV egyszerűbben figyelemmel kísérhesse a vállalkozások forgalmát, és már a vásárlások időpontjából információt kaphasson azok adatairól. Ennek köszönhetően a kereskedők nehezebben tudják letagadni bevételeiket, így a feketegazdaság egy része kifehéríthető. A kormány várakozásai szerint az intézkedésnek köszönhetően plusz 95 milliárd forintnyi áfabevétel folyik be a költségvetésbe. A NAV egyszerűbben tudja majd ellenőrizni a kereskedelmi egységeket. A szabálytalanul működő boltok dolga megnehezedik, ez pedig előny a szabályosan üzemelő vállalkozások számára.

 

Külföldön is bevezették ezt az intézkedést?

Igen, ez az online kasszás rendszer nem csak hazánkban, hanem számos külföldi országban, például Horvátországban, Bulgáriában, Görögországban, Olaszországban, Szlovéniában vagy Svédországban is működik. Görögországban a Taxisnet központi elektronikus nyilvántartási rendszerbe kapcsolt kasszák segítségével az áfabevételek azonnal nyomon követhetők. Horvátországban idén vezették be a rendszert, és a közép- és nagyvállalkozóknak, illetve a vendéglátással és szállásszolgáltatással foglalkozó cégeknek kellett lecserélniük a pénztárgépeiket. Bulgáriában három ütemben zajlott le a folyamat, és két évig tartott: 300 ezer kasszát kötöttek be az adóhatóság rendszerébe tavaly márciusig, az intézkedés következtében 2011-ben a költségvetés 50 milliárd forintnak megfelelő összeggel növekedett.

 

Mindenképp le kell cserélnem a jelenlegi kasszámat?

Azon pénztárgépeket kell lecserélniük a vállalkozóknak, amelyek nem rendelkeznek adóügyi ellenőrző egységgel (AEE), azaz nem alkalmasak arra, hogy valós idejű adatokat küldjenek az üzlet forgalmáról a NAV szerverének. A hazánkban működő pénztárgépek mintegy 80 százalékába be kell szerelni az AEE egységet, illetve új gépet kell vásárolni helyettük. Ha nem tudja, hogy az ön kasszájában van-e AEE egység, a pontos típus ismeretében utánanézhet az interneten, például egy kalkulátor segítségével, illetve érdeklődhet a gyártónál vagy a forgalmazónál.

 

Nekem is származik valamilyen előnyöm a kasszacseréből?

Igen, hiszen egyrészt korszerűbb pénztárgépre cserélheti le meglévő kasszáját, így vállalkozása fejlődik, ügyfeleit pedig kényelmesebben és gyorsabban kiszolgálhatja. Ráadásul ehhez még támogatást is kap, amennyiben cégének éves bevétele nem éri el az 500 millió forintot. Illetve, mivel az intézkedéssel a bevételüket be nem valló, áfacsaló cégek dolga megnehezedik, és a büntetés miatt akár el is lehetetlenedhet a vállalkozásuk, nagyobb tér marad azon kereskedők számára, akik eddig is tisztességesen tevékenykedtek.

 

Kaphatok támogatást a kasszacseréhez?

Igen, amennyiben cégének bevétele nem éri el az évi 500 millió forintot. A Nemzetgazdasági Minisztérium tervei szerint összesen 10 milliárdot szán a támogatásokra. A vállalkozások legfeljebb öt online kasszára kaphatják meg a támogatást, kasszánként maximum 50 ezer forint értékben. Egy kassza körülbelül 140 ezer forintba kerül majd. A támogatást a NAV-nál kell igényelni, a kérvényeket az adóhivatal soron kívül, öt napon belül elbírálja. Ha megadják a támogatást, a kereskedő kap egy regisztrációs számot, ezzel vásárolhatja meg és üzemelheti be NAV-kasszáját. A támogatás igénylésének feltétele továbbá, hogy a cég ne rendelkezzen adótartozással, ne álljon felszámolási vagy csődeljárás alatt, illetve minden munkatársa be legyen jelentve.

 

Honnan szerezhetem be a kasszát?

Mindenképp érdemes tájékozódnia kasszavásárlás előtt: informálódjon arról, mely onlinepénztárgép-típusok rendelkeznek a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal engedélyével, ugyanis csak ezek alkalmasak a NAV-hoz való bekötésre; a többi használatát az adóhivatal december 31. után büntetni fogja. A MKEH azt javasolja a cégeknek, ne vásároljanak előlegre olyan pénztárgépet, amelyre a gyártó még nem rendelkezik engedéllyel, illetve a gépet még le sem gyártották; így elkerülhetik a csalókat. A típus kiválasztása előtt gondolja át, melyek azok a funkciók, amelyekre mindenképp szüksége van. Olyan kasszaszállítót mellett döntsön, amelyben referenciái alapján megbízik.

 

Mely kasszatípusok közül választhatok?

Azon modellek közül választhat, amelyek rendelkeznek a MKEH engedélyével. Ezen eszközök listáját a hivatal honlapján teszi közzé. Az általunk forgalmazott valamennyi pénztárgép rendelkezik az MKEH engedélyével.

 

Szükségem van informatikusra ahhoz, hogy beüzemeljem a kasszát?

Az online kassza beszerzése után az utolsó feladata, hogy beüzemelje azt. Ezt egyszerűen megteheti; informatikus segítségére nem lesz szüksége hozzá. A NAV-kassza beépített AEE egysége kapcsolatot teremt az adóhatóság szerverével, amely egy válaszüzenetben aktiválja azt. Ezzel a kasszát már be is üzemelte; így folytathatja munkáját.

 

Az adatszolgáltatással nem jutnak illetéktelen kezekbe a céges információk?

Az online pénztárgép AEE egysége titkosított kapcsolatot alakít ki a NAV szerverével, az SSL-tanúsítványt az adóhatóság adja meg. A AEE-k fejlesztői úgy alakítják ki az eszközöket, hogy a titkosítás megkerülhetetlen legyen, így az adatok garantáltan nem jutnak harmadik személy kezébe.

 

Mi lesz a következménye, ha nem cserélem le a pénztárgépemet?

Az elektronikus naplóval nem rendelkező kiskasszákat szeptember 30-ig, az azzal rendelkező pénztárgépeket pedig december 31-ig kell lecserélni a NAV-hoz beköthető online kasszákra. Amelyik kereskedő ezt elmulasztja, büntetésre számíthat, ugyanis az adóhivatal ellenőrizni fogja a megfelelő kasszák meglétét. A bírság 500 ezer forinttól 1 millió forintig terjed. Az üzemeltetőt akkor is sújthatják bírsággal, ha rendelkezik NAV-kasszával, azonban nem megfelelően üzemelteti vagy szervizelteti azt, illetve az adóhatóság és a pénztárgép közötti adatkapcsolat nem biztosított. A szándékosan rossz adatot szolgáltató kasszák után fizetendő bírság 10 millió forintig terjedhet.

 

Mit tegyek, ha nincs internetkapcsolatom?

Az online kasszák bekötésének feltétele egy működő internetkapcsolat, így a pénztárgépcserére kötelezett vállalkozásoknak erről is gondoskodniuk kell.

 

Bérleti konstrukciónk

Nyitó befizetés: bruttó 60.000Ft, ez tartalmazza az üzembe helyezést, az Adóügyi Ellenőrző Egység árát, és a bérlet végi lezárás árát.
Havi bérleti díj: bruttó 9.900 Ft, ez az összeg tartalmazza a mobil adatkommunikáció díját is.
A szerződést minimum 12 hónapra tudjuk aláírni.
A bérletből bármikor megvásárolható a pénztárgép, ahol a gép és az üzembe helyezés díjából a nyitó befizetés teljes összegét jóvá tudjuk írni.